Renate Wolter-Seevers zum Abschied

Veröffentlicht am 5. September 2022 in Aktuelles.


Musik drückt das aus, was nicht gesagt werden kann
und worüber es unmöglich ist, zu schweigen.

Victor Hugo

Renate Wolter-Seevers
18.5.1959 – 27.8.2022

Es macht uns alle fassungslos, wie ein Mensch so mitten aus dem vollen Leben gerissen werden kann. Und es lässt uns in Demut zurück gegenüber der Verletzlichkeit, die unser aller Leben treffen kann.

Renate war seit 1982 als Tonmeisterin bei Radio Bremen beschäftigt und hatte einen ihrer wesentlichen Arbeitsschwerpunkte so seit 40 Jahren im Sendesaal. Weil sie um die Qualität des Saales genau bescheid wusste, war sie – als 2002 der Abriss des Saales drohte – von Anfang an dabei im Kampf für den Erhalt des Sendesaales, und selbst wenn der Kampf manchmal aussichtslos erschien, war es Renate, die die letzten Kräfte aller zu mobilisieren in der Lage war. Auch wenn ihre Beharrlichkeit zuweilen für manche anstrengend gewesen sein mag, es ging ihr immer um die Sache, nie um ihre Eitelkeit. Stets war sie eine Mahnerin für den Erhalt der Qualität öffentlich-rechtlicher Musikproduktion und ging mit bestem Beispiel voran, indem sie hervorragende Produktionen lieferte die z.T. internationale Preis bekamen und so den Ruf ihres Heimatsenders in dieser Hinsicht stärkten. Ihre internationale Reputation als Tonmeisterin und Produzentin steht außer jeder Frage.

Wir sind dankbar, dass es sie gab und traurig über den herben Verlust. Sie wird uns sehr fehlen.

Unsere Gedanken sind bei Deite, Thilo und Birte

Verein, Vorstand und Mitarbeiter des Sendesaales Bremen

Klaus Bernbacher, Ernst Brandt, Magnus Buhlert, Horst Bultmann, Elisabeth Champollion, Siegbert Ernst, Andrea Flockert, Arno Gottschalk, Susanne Hagemeister, Martin Henn, Isabel Hoepfner, Frank Jacobsen, Christoph Kattner, Rolf Klapschinski, Willy Klose, Christian Knebel, Helga Kohlus, Thomas Kuhangel, Christian Kuhlmann, Gennady Kuznetsov, Jann-Hendrik Meyer, Carsten Meyer-Heder, Hille Perl, Charly Plinke, Carolin Reuther, Wulf Schnaase, Rolf Schöllkopf, Stephan Schrader, Peter Schulze, Klaus Schumann, Fritz Senf, Axel Stiehler, Helga Trüpel, Wolfgang Wiese

Und das schreibt das Boston Early Music Festival zu Renates Tod, mit dem sie seit fast 20 Jahren eng zusammenarbeitete und mit dessen Ensemble sie noch bis eine Woche vor ihrem Tod intensiv produziert hatte:

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Tribute to Renate Wolter-Seevers

August 31, 2022

All of us at the Boston Early Music Festival (BEMF) are devastated by the passing of our longtime collaborator and cherished friend, Renate Wolter-Seevers. Working for Radio Bremen, Renate oversaw all musical productions and recordings for Bremen Radio Hall Records at the historic Sendesaal Bremen with a discography of over 100 recordings. Since 2004, she has played an essential role in the Boston Early Music Festival’s Baroque Opera Recording Project, serving as the Recording Producer of every one of our 14 recordings on the CPO and Erato labels, earning 6 Grammy nominations including the 2015 Grammy Award for Best Opera Recording (Marc-Antoine Charpentier’s La Descente d’Orphée aux Enfers and La Couronne de Fleurs). Thanks to Renate’s meticulous guidance and incomparable expertise, BEMF recordings have also been nominated for—and won—Gramophone awards, the Diapason d’Or de l’Année, the Preis der deutschen Schallplattenkritik, and Gramophone Magazine’s Recording of the Month. As an esteemed colleague, her professional contributions to BEMF are almost incalculable, and as a dear friend, her loss is a tragedy.

Our most recent achievement with Renate was the completion of a world premiere recording of Henry Desmarest’s operatic masterpiece, Circé. This recording, featuring the Boston Early Music Festival Orchestra and Soloists, will be released on the CPO label in conjunction with the June 2023 Boston Early Music Festival (Boston, Massachusetts, USA). Heartbroken by the loss of our dear Renate, the artists and staff at BEMF feel blessed and honored to have accomplished this monumental recording project together—just 10 days before Renate’s passing—and representing her final recording project after an extraordinary career as one of the most widely respected Recording Producers in the world.

We take solace in our memories, and we offer our sincere condolences to her family at this time.

Kathleen Fay
Executive Director
Boston Early Music Festival